1 Episode – Pårørende til en syg

Pårørende til en syg - Episode #1

#SårbarPower podcast interview med Diana Lund Andersen 

Vært: Christina Bonita

Christina Bonira - SårbarPower

Vært: Christina Bonita

I denne episode interview jeg Diana Lund Andersen om det at være pårørende til en syg, hvordan man husker sig selv midt i sygdom og bekymringer.


Vi kommer vidt omkring i interviewet, hvad gør man med intimitet og parforholdet? Og er man et røvhul hvis man får lyst til at smutte? Hvad gør man med sine følelser og sine egne behov, når sygdom fylder i hverdagen? 


Hvordan får man sårbarpower, når man er pårørende til en syg og sygdom fylder i hverdagen?


Diana udkommer til efteråret 2019 med bogen: Du er også vigtig - Husk dig selv som pårørende   https://jegerogsaavigtig.dk/


Diana er også bestyrelsesmedlem i foreningen Pårørende i Danmark. https://paaroer.dk/

Notat:


I podcasten nævner Diana Andersen at man kan tjekke med sin forsikring om man har mulighed for at få en straksudbetaling i forbindelse med sygdom samt at man i forbindelse med kræft kan ansøge om et lille tilskud fra kræftens bekæmpelse, hvis økonomien er lidt stram.

Men man skal selv ansøge om dette ellers får man ikke noget.


OBS! Hun nævner også at man som et symptom på sklerose kan få øjnebetændelse hun mente synsnervebetændelse en rettelse jeg har lovet hende at nævne så ingen bliver bekymret for at have fået sklerose når de får øjenbetændelse som er mere alm end synsnervebetændelse 

Dianas råd:


1. Træk vejret


2. Som pårørende kan man være i sorg og det er vigtigt at få talt med nogen om det. sorgen kan handle om det man drømte om man skulle som man måske ikke kan pga. sygdommen


3. Modtag hjælp og kom over ikke at omverden skal se ens udfordringer. og til venner og familie spørg ikke om hvad I kan hjælpe med men kom med noget konkret i gerne vil hjælpe med fx pas børnene, hjælp med rengøring eller komme forbi med noget mad.


4. Husk sig selv i hverdagen og sine behov og kende sine grænser og sørger for at få sine pusterum fx ved at tage sig tid til at gå en tur, få trænet eller få talt med en veninde.


5. Brug dit netværk. Dem med et stort netværk har flere ressourcer og flere de kan få hjælp fra, så kom ud af sin komfort zone og bede om hjælp.


Du kan også kontakte patientforeninger og pårørendes forening og den vej udvide dit netværk


6. Tage imod psykologisk hjælp og samtaler såsom SårbarPower forløb eller psykolog

Få skabt struktur i hverdagen, så egne behov bliver opfyldt og hverdagen kan fungere


7. Lær dig selv at kende og dine grænser og dine behov at kende så du kan passe på dig selv og husk du kan meget mere end du tror du kan.


8. Bliv kun i parforhold så længe der er kærlighed og tal om dine følelser og tænk på dit parforhold som var det under normale forholde og ikke ha dårlig samvittighed


9. Husk kærligheden som kan være mange ting


Brug evt. de 5 kærlighedssprog som handler om de forskellige måder vi kan vise kærlighed til hinanden, hvor vi alle har vores foretrukne. 


De 5 kærlighedssprog er 

  1. Anerkendende ord
  2. Tid til hinanden
  3. Gaver såsom blomster, chokolade osv.
  4. Tjenester
  5. Fysisk berøring

​​

#SårbarPower Community

#SårbarPower

Community

For dig der vil stå ved dig selv og leve et helt og autentisk liv!

Kom med om bord i et trygt og (k)ærlig community hvor formålet er at du kan få inspiration til at folde dig selv ud og udvikle din SårbarPower evne, som vi alle har i os.

#Saarbarpower
Christina bonita

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.